עיצוב פנים יפני – כיצד לעצב בית בסגנון יפני

מישהי שביקרה ביפן פעם, תיארה את החוויה שלה כדבר הכי קרוב שיש לביקור בכוכב אחר ובאמת, המבקרים ביפן זוכים לקבל הצצה אל תרבות, חברה ושפה מאד שונות מאלה של כל מדינה אחרת.

אמנם, מאז שעולמנו עתיר הטכנולוגיה הפך ל"כפר גלובלי קטן", רובנו כבר נחשפנו אל מאפיינים כאלה ואחרים של התרבות היפנית ועולם העיצוב כבר מזמן חולק כבוד להיבטים שונים של עיצוב יפני, בין אם מדובר ביצירות אמנות שמוצגות במוזאונים ובגלריות, בסגנונות וז'אנרים ייחודיים כמו הקומיקס היפני, באלמנטים של תרבות הפופ והקיטש ובין אם בעקרונות המאפיינים עיצוב זן, או עיצוב יפני מסורתי כפי שהם באים לידי ביטוי ברהיטים ובפריטי עיצוב יפני לבית.

מהו אם כך, סוד הקסם והמשיכה של ארץ השמש העולה, וכיצד ניתן להכניס אותו הביתה ולתרגם אותו לכדי עיצוב בית בסגנון יפני, או אפילו, רק לעיצוב חדר יפני אחד, סלון יפני, או פינה בחדר השינה?

 

עיצוב יפני מסורתי ועקרונות הזן

אמנם, מקורו של הזן אינו ביפן, אלא בסין, אך הוא הגיע ליפן (ולמדינות נוספות), הוטמע בה היטב ואף קיבל פרשנויות יפניות שהביאו לצמיחה של תתי-זרמים בתוך הזן בודהיזם.
כדרך חיים וכפילוסופיה בודהיסטית, הוא השתלב היטב בעקרונות המרכזיים של התרבות היפנית המסורתית, הדוגלת בקרבה לטבע, בכבוד למשפחה, בחיים פשוטים וצנועים ובעשייה.

במשך אלפי שנים, יפן היתה חברה כפרית בעיקרה ותושביה חיו קרוב לטבע ולאדמה, מוקפים ביערות עבותים או התגוררו בקרבת החוף והתפרנסו מחקלאות, מדייג ומעבודת כפיים.
המלאכות המסורתיות עברו מאב לבן ומאם לבתה ועמן גם הטקסים העתיקים וטכניקות האמנות השונות של ציור, פיסול, קדרות, תפירה, אריגה, הטלאה וצביעה של בדים, ועוד.

יפן שאנו מכירים כיום כמעצמה טכנולוגית חדשנית, אשר עריה הגדולות מהבהבות בקשת מסנוורת של אורות שלטי ניאון, היא התפתחות חדשה יחסית, שהחלה לפני פחות ממאה שנים.
לכן, עיצוב בית יפני מזוהה מאד עם עקרונות המסורת והזן ונשען על כמה עקרונות בסיסיים:

  • מינימליזם –
    העיצוב המינימליסטי הוא ביטוי צורני ומוחשי לפשטות ולצניעות, לענווה, לעידון ולקרבה לטבע, במובן של שימוש במעט משאבים, צריכה מינימלית והסתפקות במועט.
    מעבר לכך, הוא מאפשר לשמור בקלות על ניקיון ועל פונקציונליות – שני עקרונות חשובים נוספים.
    חלל בסגנון יפני יהיה חף מעומס חפצים ויאפשר לאור ולאוויר לעבור בו בחופשיות והרהיטים והאביזרים שבו יהיו מעוצבים בקווים נקיים ופשוטים, לא בהכרח סימטריים.

  • חומרים טבעיים וממוחזרים –
    מחיצות מנייר אורז שנעות על מסילות ומאפשרות פתיחת והסתרת חללים בתוך הבית, מחצלות טטאמי עשויות קש, כלי אוכל מחרס, רהיטי עץ וצמחייה טבעית. כל אלה, לצד מחזור של חומרים, הם דרך נוספת להכניס את הטבע הביתה ולצמצם פגיעה בו, שמקורה בחומרים סינטטיים שאינם מתכלים ובניצול גס של משאבים.

  • קרבה לאדמה –
    הריהוט היפני הוא נמוך ושומר על המשתמשים בו קרוב ככל האפשר לאדמה. זוהי דרך נוספת לגלם את עקרון הצניעות באופן מעשי.
    עיצוב פנים בסגנון יפני מאופיין במיטות פוטון נמוכות ובפינות הסבה ואכילה בהן הסועדים יושבים על כריות המונחות על מחצלות פרוסות על הרצפה או על אריחי טטאמי, מסביב לשולחנות עץ נמוכים.
    גם חדרים בבית שבאופן מסורתי הוקצו לעריכת טקסים כגון טקס התה המפורסם, או פינות שהוקדשו להצבת מזבח והדלקת קטורת, עוצבו כך, שמי שנוטל חלק בפעילות כורע, או יושב על ברכיו.

 

עיצוב יפני מודרני – האח הצעיר והתוסס של העיצוב המסורתי

העשורים האחרונים, בהם חלה עיקר ההתפתחות הטכנולוגית ובמהלכם הדורות הצעירים נחשפו לתרבויות זרות והחלו להציב סימני שאלה כנגד הערכים המסורתיים הנוקשים, הביאו לפריחתה של תרבות הפופ היפנית ובעקבותיה, לזרמים חדשים ובועטים בעולם העיצוב: צבע מתפרץ, עושר ויזואלי, פלסטיק ושילובים יוצאי דופן של טכנולוגיה ושל חומרים סינטטיים חדשניים, הם הפן האחר של העיצוב היפני.

 

מעדיפים לראות הכל בעיניים?

Nook, חנות שכולה עיצוב ותרבות יפניים, המציעה מבחר עצום של מתנות, פינוקים ומוצרים לבית, היא ממתק אמיתי השוכן בלב לבה של תל אביב.

בואו לקבל הצצה שתשאיר טעם של עוד, לבחור את הפריטים שהכי עושים לכם את זה ולקחת אותם אתכם הביתה.

מוזמנות ומוזמנים לסייר בין קטגוריות המוצרים שלנו:

 

מעדיפים גם לגעת ולמשש ולא רק לראות? בואו לבקר בחנות ברח' מלכי ישראל 5 בתל אביב.

בכל שאלה ולקבלת מידע נוסף, צרו קשר:

בטלפון 03-527-7177  |  באימייל nooknooktlv@gmail.com