בית בסגנון יפני – עיצוב בית יפני מסורתי או מודרני

עיצוב יפני הוא אחד הביטויים המוחשיים והיפים ביותר של תרבות ארץ השמש העולה.

שורשיה של אחת מהתרבויות המסתוריות והאקזוטיות ביותר בעולם נטועים אי שם בזמן, לפני יותר מ- 2,500 שנה וכמו כל תרבות, היא עברה גלגולים ושינויים רבים לאורך השנים, אשר באים לידי ביטוי גם בזרמי עיצוב שונים שצמחו מתוכה.

מושגים ופילוסופיות כמו "וואבי-סאבי ו"זן" חלחלו גם אל תרבות המערב, אבל מה בעצם הם אומרים? מה ההבדל בין עיצוב יפני מודרני לבין עיצוב מסורתי? ומהו עיצוב בית בסגנון יפני?

הנה סקירה של כמה רעיונות מרכזיים, שמניחים את אבני היסוד בתכנון עיצוב פנים יפני.

 

מודרני מול מסורתי

בחברה היפנית יש מקום של כבוד למסורת ולמשפחה ולצדם, הערכה עצומה לטבע, במובן הרחב ביותר שלו. על בסיס ערכים אלה התפתחו מלאכות יד ואמנויות כמו האוריגמי (מלאכת מחשבת של קיפולי נייר), האִיקֶבָּנָה (סידור פרחים אמנותי), הקליגרפיה (אמנות כתיבה במכחול), עבודות בעץ, בחרס ובקרמיקה, טכניקות עבודה וצביעה של בדים ועוד, שבכולם דגש על מוטיבים מן הטבע, מן המסורת ומחיי המשפחה ושימוש רב בחומרים טבעיים ובחומרים ממוחזרים.
במשך מאות שנים וגם היום, העיצוב היפני המסורתי מזוהה עם פשטות וניקיון, פונקציונליות, איכות, מינימליזם ועדינות, ומתרחק מראוותנות ומהמוניות.

ריהוט בסגנון יפני ואביזרים משלימים מסורתיים יהיו עשויים עץ וחומרים טבעיים אחרים כגון קש (מישהו אמר מחצלות טטאמי?), חרס, קרמיקה ופורצלן (המשמשים בכלי בישול, אכילה, שתייה והגשה) ופריטי טקסטיל מבדים טבעיים בצביעה ידנית או מחומרים ממוחזרים בעבודת טלאים.

לעומת כל אלה ובאופן מנוגד למדי, העיצוב היפני המודרני שואב את השראתו ממעמדה של יפן כמעצמת טכנולוגיה ומבטא גם קריאת תיגר של הדורות הצעירים על קודמיהם. הוא מאופיין בטשטוש גבולות, בשילובים מפתיעים ויצירתיים, בעושר של צבעים, חומרים ולעיתים, גם באמירות פרובוקטיביות ועוקצניות. רובנו מכירים את דמויות המנגה הצבעוניות, את אולמות משחקי הוידאו הרעשניים והמצלצלים ואת הקריוקי ("קָרָאוֹקֶה" ביפנית), שנולדו כולם ביפן.
פריטי עיצוב יפניים מודרניים יכולים להיות קיטשיים, תמימים וילדותיים, או רעשניים ובועטים.

 

עיצוב בסגנון זן

זן הוא זרם של הבודהיזם שמקורו בסין, אשר חלחל ממנה אל מדינות אחרות במזרח אסיה וכיום, מוכר גם במערב. עקרונותיו המרכזיים הם מדיטציה, עבודה ועשייה יום-יומיות, צניעות, הסתפקות במועט, פשטות, נתינה ושירות.
הביטוי של אלה בעיצוב הבית הוא בניקיון ויזואלי, מינימליזם ומיעוט חפצים ורהיטים, שימוש בחומרים טבעיים גולמיים ללא עיטורים וקישוטים מיותרים ושמירה על חללי פנים מוארים, מאווררים וקלילים.

 

איך מתרגמים את כל זה לתכנית עיצוב פנים בסגנון יפני?

כאן המקום להחליט אם מעוניינים בבית במראה יפני מסורתי, בעיצוב מודרני, או בשילוב של שניהם.

אפשר ללכת על קו עיצובי אחיד בכל חדרי הבית ואפשר להסתפק בנגיעות קלות, או לעצב רק פינה או חדר. לדוגמא, פינת עבודה תשנה את פניה בקלות בעזרת קלמר מעוצב, כמה הדפסים מעניינים על הקיר, מפיץ ריח מרגיע, מקבץ בובות קוקשי על המדף ומחברת בכריכה מעוטרת.

פריטי עיצוב יפני לבית יכולים להשתלב נהדר גם בסגנונות עיצוב אחרים. למשל, אלמנטים של זן מינימליזם ייטמעו בקלות בעיצוב פנים בסגנון סקנדינבי ("סקנדי שיק"), ופינת ישיבה נמוכה שכולה מחצלות וכריות תתאים יופי לעיצוב בסגנון "בוהו שיק".

 

צמאים לגלות עוד?

Nook, חנות נישה למוצרים לבית, למתנות ולקשת של פינוקים אישיים משובבי לב ועין, שכולה על טהרת העיצוב היפני, תכניס אתכם מרגע שתעברו בדלת, אל תוך בועה של יופי ואסתטיקה בלב תל אביב.

תמצאו אצלנו פריטים מובחרים ומיוחדים, המיובאים מיפן וממדינות אחרות ועשויים בבתי מלאכה מקומיים.

אנו מזמינים אתכם להכניס הביתה את הקסם היפני, בין אם בנגיעות של פריטים בודדים ובין אם בעיצוב והלבשה של כל חללי הבית.

צאו לשיטוט אונליין בין קטגוריות המוצרים ותנו לעיניים להישטף בצבעים, בצורות ובמרקמים האופייניים לתרבות יפן:

  • כלי כתיבה

 

נשמח מאד גם לארח אתכם בחנות, ברח' מלכי ישראל 5 בתל אביב, להכיר, לייעץ ולכוון.

בכל שאלה ולקבלת מידע נוסף, צרו קשר:

בטלפון 03-527-7177  |  באימייל nooknooktlv@gmail.com