אירוח יפני, טקס התה היפני ומה שביניהם

אמנות האירוח היא דבר שהושרש בתרבות היפנית במשך אלפי שנים ושוכלל עד אחרון הפרטים. ביפן, קוראים לזה "אוֹמוֹטֵנַאשי" (Omotenashi) – מילה מורכבת, שמקפלת בתוכה פילוסופיית חיים שלמה.
תפיסת האירוח במובן הרחב שלה, כוללת גם את תפיסת השירות (ביפנית, המילים "אורח" ו"לקוח" הן זהות) ונשענת על עקרונות הזן בודהיזם, ששמים במרכז את הנתינה והשירות לאחר, את ההתמקדות פנימה, את חוויית הכאן והעכשיו ואת החתירה לשלמות בעשייה – גם בפעולות השגרתיות ביותר, מבלי לשאוף או לפעול מתוך ציפייה לגמול או רווח, מלבד זה שטמון בעצם עשיית הטוב ביותר האפשרי.

כל אלה באים לידי ביטוי באירוח היפני, שעוסק כולו בראיית האחר, במילוי כל צורך שלו עוד לפני שהתעורר ויצירת חוויית שירות מקיפה ועוטפת עבורו, מבלי שיצטרך להביע או לבקש דבר.

טקס התה היפני הוא אחת הדוגמאות שממחישות בצורה הטובה ביותר את העקרונות הללו.

 

טקס תה יפני – מהו, וכיצד הוא הפך לטקס כה חשוב ומשמעותי? 

הטקס, שנקרא ביפנית " צָ'ה נוֹ יוּ" (מילולית, "חליטת תה") הוא תהליך שמצריך שימת לב יתרה לכל הפרטים הקטנים ומבוצע לפי משנה סדורה של כללים ודקויות. גם כשהוא מבוצע במסגרת התכנסות רשמית וגם כשהוא חלק מאירוח חברותי בלתי רשמי, הוא מהווה חלק מחוויית אירוח רחבה יותר, הכוללת גם הגשת דברי מאכל.

במהותו, טקס תה הוא כלי נוסף להשגת מיקוד, שלווה וטוהר כוונות, להתחברות אל הרגע וליצירת חיבור הרמוני בין כל הנוכחים בטקס. במילים אחרות, התה עצמו או פעולת השתייה שלו בחברותא הם לא העיקר ומה שחשוב, הוא החוויה שהטקס מייצר, אשר מתגבשת, מתגלמת ומקבלת צורה בזכות ההקפדה על כל כללי הטקס.
הכללים הדקדקניים והמפורטים מאפשרים למארח הטקס לפעול מתוך ביטול עצמי וויתור על תועלתו האישית ועל הדאגה לרושם החיצוני ולזקק את ההתמקדות באורחים לכדי תמצית ומהות האירוע, והם מסייעים בידי כל משתתפי הטקס – מארחים ואורחים כאחד, להסיט את תשומת הלב שלהם מעצמם, להוקיר תודה ולהביע הערכה האחד כלפי השני, ולחוות את חוויית שלמותו של הרגע.

החשיבות העצומה שתורת הזן מעניקה לחוויה של הרגע, נובעת מן ההבנה, כי הרגע הזה הוא כל מה שקיים במציאות, אך הוא גם ארעי ובר חלוף ולכן, יקר מפז ויש להוקירו בדיוק כפי שהוא על כל מעלותיו ומגרעותיו, לחיות אותו, ולמצותו עד תום.

כל הרעיונות הללו מקופלים בביטוי היפני " ווָאבִּי-סָאבִּי", אשר למרות היותו מושג רב משמעויות, חמקמק וקשה לתפיסה או להסבר מילולי, משמש לביטוי התפיסה האסתטית, התחושתית והפילוסופית העומדת בבסיס תורת הזן. טקס התה, הוא אחת ההתגלמויות של המושג הזה ולכן, יש לו חשיבות כה גדולה בתרבות יפן.

 

מאפיינים מרכזיים של טקס התה

  • ההכנות לקראת הטקס חשובות לא פחות, ואף יותר מטקס הכנת התה עצמו והרבה פעמים גם ממושכות יותר ממנו. הן כוללות ניקיון, סידור, הכנה של הכלים ודאגה לתנאים הטובים ביותר ולתפאורה ההולמת ביותר, שיהפכו את טקס הכנת התה ואת שתייתו, לחוויה החותרת לשלמות עבור כל הנוכחים. 
  • תה יפני המוגש במהלך הטקס הוא תמיד תה ירוק, ויכול להיות מאצ'ה (אבקת תה שממיסים אותה במים ועשויה מעלי תה טחונים) או סנצ'ה (עלי תה שלמים, שיש לחלוט אותם). 
  • ישנה משמעות רבה לכל פעולה בטקס, לכל כלי שבו עושים שימוש במהלכו ולאופן הגשת התה וקבלתו על ידי האורחים.
    ערבוב התה והכנתו מבוצעים ביסודיות, באיטיות ובשקט, הגשתו למסובים מבוצעת מתוך מחשבה על זווית הראייה שלהם וקבלתו על ידם מבוצעת מתוך הוקרת תודה למארח.

 

Nook – חנות נישה יפנית שאי אפשר לצאת ממנה בידיים ריקות

את Nook פתחנו ב-2003 בתל אביב, והפכנו אותה לחלל נעים המאפשר למבקרים בה מעבר מהרחוב הסואן לעולם אחר, ממגנט, ריחני ואסתטי, שניתן למצוא בו מוצרים לבית, קימונו ומתנות מיוחדות בטעם יפני ועוד

סיור וירטואלי בין עמודי הקטגוריה שלנו יאפשר לכם ליהנות מכל הטוב הזה מבלי לקום מהכורסה, עם משלוח עד הבית. מוזמנים להפתיע את עצמכם או לרגש מישהו אחר עם מבחר עצום של פריטים:

 

נמצאים בסביבה? קפצו לביקור! אנו מחכים לכם בחנות ברח' מלכי ישראל 5 בתל אביב.

בכל שאלה ולקבלת מידע נוסף, צרו קשר:

בטלפון 03-527-7177  |  באימייל nooknooktlv@gmail.com